بسته و پکیج های نرم افزاری سیستم عامل لینوکس

بسته و پکیج های نرم افزاری سیستم عامل لینوکس

ابزارهای متنوعی به منظور مدیریت و نصب بسته و پکیج های نرم افزاری سیستم عامل لینوکس وجود دارد. از جمله معروف ترین این ابزارها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. RPM (RPM Package Manager)
این ابزار عموماً در توزیع های گنو/ لینوکسی مبتنی بر RPM مانند SuSE و redhat مورد استفاده قرار میگیرد و با ایجاد یک پایگاه داده از بسته هایی که نصب شده اند اقدام به مدیریت هر یک از بسته ها جهت به روزرسانی، حذف و نصب آنها می کند که پسوند آنها *.rpm است.

2. DPKG (Debian Package)
این ابزار ساختار مشابه با RPM دارد با این تفاوت که در توزیع های مبتنی بر Debian GNU/Linux مانند Ubuntu, Xandros و …. مورد استفاده قرار می گیرد و پسوند بسته های مربوط به آن *.deb است.

3. APT (Advanced Packaging Tools)
از جمله قوی ترین ابزارها برای نصب بسته های مختلف نرم افزاری است و عموماً در توزیع های مبتنی بر Debian مورد استفاده قرار می گیرد. در این ابزار فایلی به نام sources.lst وجود دارد که حاوی آدرس هایی است که بسته های مختلف نرم افزاری در آنجا قرار دارد. با استفاده از این فایل و فرمان apt-get می توان لیستی از نرم افزارهای موجود را تهیه کرده و آنها را تغییر داد.

هر بسته نرم افزاری جهت نصب عموماً به مجموعه ای از بسته های دیگر نیاز دارد که به این بسته ها اصطلاحاً Dependency می گویند. برای نصب چنین بسته هایی ابتدا Dependency های آن بسته ها باید نصب شود و چنانچه تمام Dependency های آن بسته موجود باشد نصب صورت می گیرد و در غیر این صورت عمل نصب امکانپذیر نیست. ابزار apt-get این مشکل را برطرف کرده و با تهیۀ Dependency های بسته مورد نظر در حین نصب آن، عملیات نصب بسته ها را تسهیل می بخشد.

4. YUM (Yellowdog Update Manager)
ابزاری مشابه با apt که در توزیع های مبتنی بر redhat و Fedora به کار گرفته می شود و اجازۀ به روز رسانی و نصب سایر نرم افزارها را از طریق وب برای سایر کاربران میسر می سازد.

 

بسته و پکیج های نرم افزاری سیستم عامل لینوکس RPM

معمولاً جهت نصب بسته های rpm در محیط گرافیکی از ابزار Kpackage و در shell از فرمان rpm به فرم زیر که مرسوم ترین حالت جهت نصب بسته های مختلف است استفاده می شود:
rpm -I package_name.rpm

So, what do you think ?

بالا
نماد الکترونیک دوستاره شرکت هاستینگ ابر سرور