تغییر پسورد کاربر root ریشه در لینوکس

در سایر توزیع ها مواردی ممکن است پیش بیاید که کاربر ریشه یا همان روت root کلمه عبور خود را فراموش می کند و نیاز است تغییر پسورد کاربر root ریشه در لینوکس انجام گردد. مرسوم ترین روالی که جهت انجام این کار وجود دارد به شرح زیر است:
مرحله اول: سیستم را با دیسک شماره یک یکی از توزیع های لینوکسی راه اندازی کنید.
مرحله دوم: از بین گزینه های منوی نمایش داده شده گزینۀ Rescue system را انتخاب کنید. پس از انتخاب زبان وارد محیط متنی می شوید که اعلان آن به شکل زیر است:

:Rescue login

با وارد کردن کلمۀ root به شما دسترسی کاربر ریشه داده خواهد شد.(در اینجا نیازی به کلمه عبور نیست)
مرحله سوم: با دستور fdisk –l می توانید همۀ پارتیشن های سیستم را مشاهده کنید که در این حالت پارتیشنی که با علامت * مشخص شده است پارتیشن بوت سیستم است.
مرحله چهارم: با دستور زیر پارتیشنی که می خواهید به آن دسترسی داشته باشید را به شاخه mount/mnt کنید.

mount /dev/hdx /mnt#

/mnt یک شاخۀ خالی است که می تواند به عنوان یک نقطۀ اتصال برای سایر پارتیشن ها باشد. X نیز مشخص کننده پارتیشن مورد نظر شما است که مثلاً می تواند had 1 یا hdb3 باشد.
مرحله پنجم: در این مرحله با دستور زیر تصمیم خود را مبنی بر معرفی شاخۀ /mnt به عنوان پارتیشن ریشه به سیستم اعلام می کنید که این کار توسط فرمان chroot/mnt انجام می شود.
مرحله ششم: اکنون با استفاده از دستور passwd می توانید کلمه عبور کاربر ریشه را تغییر دهید.
همچنین اگر کلمۀ عبور کاربر ریشه را فراموش کرده اید و امکان استفاده از دیسک های زنده نیز در حال حاضر میسر نیست، می توانید عبارت init=/bin/sh را در boot option تایپ کرده تا وارد runlevel شماره 1 شوید و در آنجا با فرمان passwd کلمۀ عبور را تعریف کنید.(دقت کنید که این کار زمانی ممکن است که برای بارگذار راه انداز، مثلاً grub، کلمۀ عبور قرار داده نشده باشد)

تغییر پسورد کاربر root ریشه در لینوکس

So, what do you think ?

بالا
نماد الکترونیک دوستاره شرکت هاستینگ ابر سرور